Duiste tekst
Home
Massage
Prijslijst
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Gouden regels voor stress

                       Omgaan met stress

Soms is stress goed. Stress verhoogt de productiviteit en is dus niet altijd verkeerd - ontdek uw optimale niveau.

Het lichaam houdt van de stress van sporten en maakt dan honderden gunstige hormonen aan.

Maak uzelf minder gevoelig voor stress door instant ontspanning, visualisatietraining, lichaamsbeweging en saunabezoek.

Instant ontspanning is een snelle, eenvoudige oefening die overal mogelijk is om in een paar minuten stress te overwinnen:
  1 sluit uw ogen
  2 laat uw schouders zakken
  3 halveer uw ademhalingssnelheid
  4 tel tot 5 terwijl u inademt en ook terwijl u uitademt
  5 denk aan zwart fluweel.

Het schrijven van een actieplan geeft richting aan het handelen en rust.

Simpele ademtechnieken verminderen stress. Leer yoga ademhaling.

Lichaamsbeweging vermindert stress en verhoogt uw weerstand tegen stress, maak een stevige wandeling, loop een trap op en probeer elke dag enkele oefeningen te doen. Het hoeft niet veel te zijn - 30 minuten lopen is voldoende.

Massage vermindert de spierspanning en pijn die stress veroorzaakt, laat u dus regelmatig masseren.

Ga eens naar de sauna.

Bij aromatherapie worden salie- en lavendelolie tegen stress gebruikt - doe enkele druppels op een zakdoek, kussen of in bad.

Gebruik biofeedback om hartslag en bloeddruk laag te houden als de stress toeslaat.

Leer technieken voor diepe ontspanning van spieren en geest. Zo beheerst u de stress.