Duiste tekst
Home
Massage
Prijslijst
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Gouden regels voor goed slapen

Doe wat u moet doen om langer te slapen. Drink iets warms (warme melk met honing), lees een boek of de krant, kijk tv of doe alle drie.

Net zoals een ritueel kinderen helpt te gaan slapen, reageren hersenen en lichaam van volwassenen ook op rituelen, volg elke avond een vast ritueel.

Alcohol helpt u niet te slapen, integendeel zelfs, dus drink geen alcohol laat op de avond. U zult wel snel inslapen, maar enkele uren later wakker worden en niet meer kunnen inslapen.

Twee druppels salie- of lavendelolie op het kussen helpen om in slaap te komen.

Een te hoge of te lage temperatuur verhindert het inslapen, zorg dus voor een gelijkmatige temperatuur in de slaapkamer. Als u neiging tot slapeloosheid hebt, kan alles u wakker houden, draai dus een druppelende kraan dicht, sluit een krakende deur en laat niets ritselen op de tocht.

Leer uzelf een zelfhypnosetechniek aan om snel in slaap te vallen.

Draag losse, katoenen nacht kleding of helemaal niets. Huidcontact met de partner kan rust geven.

Koop elke zeven jaar een nieuwe matras.

Als uw partner muziek of tv nodig heeft vlak voor het slapen gaan, wind u dan niet op. Ga lekker liggen en doe oordopjes in en bedek uw ogen.

Als u vroeg wakker wordt en niet meer inslaapt, blijf dan niet liggen woelen; sta op, doe wat klusjes, zet een kop thee, maak een kruiswoordpuzzel, lees wat en ga weer naar bed als u slaperig wordt.

Neem alleen korte tijd slaappillen om door een slechte periode heen te komen.

Seks is het beste voorspel van slaap.

Slaap bevorderen
Kijk eens met andere ogen naar uw slaapkamer. Die kamer zou een rustig toevluchtsoord voor uw slaap moeten zijn. Als er een tv staat, zet die dan ergens anders. Rommel kan een onrustig effect hebben, dus besteed speciale aandacht aan het netjes houden van de slaapkamer. Zorg voor dikke gordijnen om het licht buiten te houden. De lucht mag niet bedompt zijn. Het bed moet stevig zijn, en als het dat niet meer is, verstevig het dan met triplex onder de matras.

Eet overdag voldoende. Volkorenbrood en pasta zijn goed voor de slaap. Er is een bewezen verband tussen koolhydraatrijk voedsel en een goede nachtrust. Koolhydraten bevorderen de serotonineproductie, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt. Als deze te laag is, kan dat tot slecht slapen leiden.

Zorg ervoor dat uw laatste maaltijd voldoende verzadigend was. Sla, banaan en avocado zijn goede snacks voor de late avond, omdat ze tryptofaan bevatten, wat een natuurlijke slaapbevorderende stof is.

Doe overdag aan een of andere vorm van lichaamsbeweging, al is het maar een wandeling. Inactiviteit is een belangrijke oorzaak van slapeloosheid. Wie vermoeid is van stevige lichamelijke inspanningen, zal over het algemeen gemakkelijker in slaap vallen.

Lees een uur voor u gaat slapen nog wat of kijk naar een ontspannend tv-programma. Neem een bad met lavendelolie. Drink intussen een glas warme melk met honing. Melk bevat ook tryptofaan en honing is een oud middel tegen slapeloosheid. Als het niet helpt, probeer dan kruidenthee met kamille of valeriaan.

Dim het slaapkamerlicht en doe wat kalmerende olie zoals jasmijn in een geurverspreider.

Keer de wekker naar de muur, zodat u er niet steeds op kijkt om te zien hoe lang u al wakker ligt. Dit alleen al veroorzaakt slapeloosheid.

Bedtijd is vaak de enige tijd die stellen met elkaar hebben, maar bespreek dan geen moeilijke onderwerpen, want dat verhoogt de adrenalinespiegel, wat slecht is voor de slaap.

U valt gemakkelijker in slaap als uw polsslag en bloeddruk laag zijn. Dit kan worden bevorderd door zo stil mogelijk te liggen, geen abrupte bewegingen te maken, u te concentreren op uw ademhaling en langzaam diep in en uit te ademen. Hoe slaperiger u bent, des te trager de polsslag is. U kunt u hierbij op het ontspannen van verschillende delen van uw lichaam richten. Begin bovenaan en ontspan eventuele rimpels in uw voorhoofd. Ontspan vervolgens de kaak-, kin- en nekspieren. Ontspan uw armen zodat ze slap voelen. Zorg dat u zich bewust wordt van de druk van uw lichaam op de matras en ontspan geleidelijk uw spieren van boven af tot in uw benen tot u volledig ontspannen bent. Sommige mensen vinden dit zo slaapverwekkend dat ze al weg zijn voor ze bij hun voeten komen.

Een andere truc is uw geest leeg te maken en aan iets prettigs te denken. Iedere keer dat andere gedachten naar binnen sluipen, gaat u terug naar uw favoriete object.